nuffnang ads

Ahad, 25 Mei 2014

Sopan itu indah

Assalamualaikum..

Haa, entry kali ni nak cakap pasal sopan santun lak..kikiki.. Memang isu ni dah lapuk tapi isu ni agak penting la dalam kehidupan seharian kan. Saje gatal tangan nak update pasal sopan santun ni sebab sis ni panas baran orangnya, huhuhuhu..



Tahukah anda bahawa sopan santun adalah salah satu ciri2 orang berilmu? Haa, dulu masa kecik2 mak abah slalu marah kan kalau kita mula cakap kasar2, betul x?



Contoh paling asas yang biasa di amalkan ialah bila kita nak lalu di depan tetamu atau di depan orang yang lebih tua, kita di suruh membongkokkan sedikit kehadapan (mcm nk rukuk) sambil tgn kanan diluruskan dan berkata, "tumpang lalu ye", betul x? Begitu juga jika kita menerima tetamu dirumah, kita disuruh senyum dan menjemput tetamu masuk dengan lembut dan tidak meninggi kan suara di hadapan tetamu atau orang yang lebih tua.



Orang kata, attitude changes everything, betul ke? Jawapannya ialah betul. Hampir semua orang akan bersetuju dgn pendapat di atas. Katakan ada org dtg nak mtk tlg dr kita, klu dia mtk tlg dgn lemah lembut dan sopan berkemungkinan besar kita akann tolong dia tapi jika dia menggunakan bahasa yang kasar? nak ke kita tlg? Tentula xnk kn? Dalam kehidupan org Melayu, kita mmg biasa dibesarkan dalam suasana yang sopan santun, bertatasusila atau dalam bahasa mudahnya ialah adat.b Hurm, klu x fhm, buat2 paham je dh la ye..kikikiki

2 ulasan:

  1. kikiki..ginilah klu org yg xreti menulis nak menulis..

    BalasPadam
  2. ok latu..janji msg tu sampai kn?

    BalasPadam

Takkan baca jer? Komen la sikit.